ZSSK 813
Az “iker motorvonat” két egységből áll: egy 813-as sorozatú motorkocsiból és egy 913-as sorozatú vezérlőkocsiból. Az átépítést 2006-ban kezték el a zólyomi járműjavítóban a 810-es sorozatú motorkocsiból és a 011-es sorozatú mellékkocsiból. A két egység állandó kapcsolatban áll egymással, azokat szétvélasztani csak műhelyben lehet.
![]() |
813 sorozatú motorvonat |
Műszaki leírása:
A két részes motorvonat könnyű acélvázas önhordó járműszekrénnyel. Tengelyelrendezése az 1'A1'1'. A motorkocsiba a korszerű Euro 3-as követelményeknek is megfelelő erőforrás került beépítésre. A motor típusa: MAN D2866 LUE621 E3. A hajtómű is korszerűbbre lett cserélve, a régi Prága hajtómű helyére a Voith 4 sebességes automata váltós egysége lett beépítve. Típusa Voith DIWA 864,3. Mindkét vezetőállásról mikroprocesszoros egység figyeli a motor és sebességváltó működését. A motorvonat éberségi berendezése Mirel 813. A motorvonat DAKO rendszerű fékkel van ellátva.
A vonat jelzőfényei LED-es fényszórók alul, a homlok fény halogén izzós. A vonat homlokfalán távvezérlési csatlással is el van látva, így két egység szinkronba kapcsolható.
előző kijelölés 810/011
gyártó ZOS Zvolen
gyártási év 2006-tól
nyomtáv 1435 mm
tengely elrendezés 1'A +1'1'
maximális sebesség 90km / h
motorkocsi tömeg 22,0 t
vezérlőkocsi tömege 17,0 t
ütközők közötti hossz 28 820 mm
jármű szélesség 3073 mm
szélső tengelytáv 8000 mm
kerékátmérő 840 mm
legkisebb bejárható ívsugár 80 mm
ülőhely (motorkocsi) 30
ülőhely (vezérlőkocsi) 48
állóhelyek száma 111
típusú belsőégésű motor ( dízel ) MAN D2866 LUE621 Euro 3
Motorteljesítmény 275 kW
fordulatszám 2000 min. -1
Üzemanyag tartály 350 l
erőátvitel hidraulikus
hajtómű tipusa Voith DIWA 864,3
vonóerő 40,5 kN
Fék
automatikus DAKO BÉT
önműködő DAKO BPE
vészfék DAKO CA 4
fűtés melegvizes
Az utastér
A le és felszállásra oldalanként 3-3 lengő-tolóajtó áll rendelkezésre, amik a motorkocsi esetében az eredeti helyen maradtak, a vezérlőkocsinél csak a vezetőállás mögött maradtak meg. Ugyanis a két kocsi kapcsolatánál, vagyis a járműegység közepén elég egy-egy ajtó, így az ajtó nélküli helyen a tolószékesek találnak maguknak helyet az utazáshoz. Az ajtók távműködtetésűek, a nyitást, illetve a zárást a mozdonyvezető válassza ki a leszállási oldalnak megfelelően. A nyitási engedély után nyomógomb megnyomásával nyithatók az ajtók. Nyitás után 3 perc elteltével autómatikusan bezáródnak, de a nyitási parancs visszavonásáig, bármikor újra kinyithatók. Vész esetén a vésznyitó működtetésével kézzel is nyithatók. Az utasterek légkondicionáltak. A két kocsirész egy üvegezett tolóajtóval van elválasztva egymástól. A tolóajtó kézzel nyitható-zárható. A fűtés a motor hűtővizével történik, de a klíma berendezés is használható.
A motorvonat vezetőállása
A motorvonat vezérlőszekrénye
páholyos üléselrendezés
Az átjáró kialakítása belülről
Az átjáró kialakítása kívülről
Az átépítésnél figyelembe vették az eredeti középfolyosós elrendezést, így ezt meghagyták mindkét egység esetében. Az ülések 2+2 (páholyos) elrendezében lettek beépítve. Oldalra az ablakok alá lett felszerelve az asztalka, ez alá a szemétgyűjtő. Az ülések felett az eredeti poggyásztartók meg lettek hagyva. Az utastéri oldalablakok sötétítettek lettek, így nincs szükség az eredeti motorkocsikon még látható sötétítőfüggönyre. Csak a motorkocsiban hagyták meg a WC-t, így az egész egységben csak egy darab van. A modernizálás ellenére a WC megmaradt eredeti “pottyantós” kivitelű, az itt elvárható vákuumos-sal szemben. Az eredeti kivitelhez hasonlóan csak középen a folyosó felett van az utastér világítás, ami energiatakarékos lámpákra lett cserélve. Az utasteret felszerelték hangos és vizuális utastájékoztató berendezéssel is. Az utastérbe jegykezelő berendezést is szereltek.
A hagyományos WC
Forrás: Zeleznicne.info
Kiegészítette, fordította: atidas
Fotók: Vlaky.net és Zeleznicne.info oldalról